KLIK DI SINI!

Tuesday

Best Ke ada JaMbang/Janggut?

Penampilan seorang lelaki bukan sahaja terletak pada gaya pakai baju, tapi kat keseluruhan. Ada org cakap, lelaki yang berjambang dan berkumis membuatkan seseorang itu nampak serabut dan tidak kemas. tetapi, dato siti ok jer terima dato k kan?...tp, tak semua beranggapan macam tu..sebab...40% wanita atau perempuan menggangap lelaki yang menyimpan jambang nipis atau aku suka panggil janggut sejemput adalah lelaki yang mempunyai sifat kelelakian yang kuat..( ye keeee?..) di samping itu, diorang lebih matang, agresif dan mempunyai daya penarik sendiri...

wah..tapi itu terpulang pada diri sendiri la kan? 
pe lagi, para arjuna di luar sana, sila lah simpan bulu2 di muka. ngeee~

persoalan...ramai ke perempuan suka lelaki berjambang/berkumis...?? hurm...


bagi aku?? hehehehe...





8 comments:

KAMIHIDUP said...

sehelai janggut ade bidadari bergayut, heeeeee. :)

nik lan nik mat said...

sy ade jambang..

yana said...

kamihidup: o ye ke...yana tak tau plak sal tu...

yana said...

nik lan: ok la tu...org kata, ikut sunah nabi...:)

Zaid Ibnu Khalid said...

simpan janggut sunnah nabi... janggut nabi SAW panjang... jika hendak potong janggut hanya kadar segengam tapak tangan... misai potong nipis...haramcukur janggut

Zaid Ibnu Khalid said...

Hukum Cukur Janggut
Dari Ibn Umar ra berkata bahawa “Kami telah diperintahkan oleh Nabi saw. supaya memelihara janggut.” (HR Muslim)

Mahzab Syafie menghukumkan makruh mencukur janggut. (al-Qaradawi, Fiqh atTaharah, Maktabah Wahbah (2002), ms 116).

Mazhab Hanafi pula menghukumkan makruh yang hampir kepada haram (makruh tahrimi).

Mazhab Maliki dan Hambali menghukumkan haram lelaki mencukur janggut.

Wallahu 'alam.

Zaid Ibnu Khalid said...

Hukum Cukur Janggut
Dari Ibn Umar ra berkata bahawa “Kami telah diperintahkan oleh Nabi saw. supaya memelihara janggut.” (HR Muslim)

Mahzab Syafie menghukumkan makruh mencukur janggut. (al-Qaradawi, Fiqh atTaharah, Maktabah Wahbah (2002), ms 116).

Mazhab Hanafi pula menghukumkan makruh yang hampir kepada haram (makruh tahrimi).

Mazhab Maliki dan Hambali menghukumkan haram lelaki mencukur janggut.

Wallahu 'alam.

Anonymous said...

Hukum Cukur Janggut
Dari Ibn Umar ra berkata bahawa “Kami telah diperintahkan oleh Nabi saw. supaya memelihara janggut.” (HR Muslim)

Mahzab Syafie menghukumkan makruh mencukur janggut. (al-Qaradawi, Fiqh atTaharah, Maktabah Wahbah (2002), ms 116).

Mazhab Hanafi pula menghukumkan makruh yang hampir kepada haram (makruh tahrimi).

Mazhab Maliki dan Hambali menghukumkan haram lelaki mencukur janggut.

Wallahu 'alam.

awek2 canteq, abang2 ensem...Meh Tinggalkan Jejak Blog eaaa..senang i nak follow u oll..