KLIK DI SINI!

Thursday

Bangkai Tikus Dalam Kuali kedai makan?!

eeeeee!!! yek2...aku cukup tak suke betul la kalau ada kes2 tikus maut di area dapur..sungguh menggelikan okeh. tambah2 lagi kat dalam kuali, pinggan mangkuk dan sebagainya. 
tolonglah yg buka restoran atau kedai-kedai makan kat luar sana supaya jaga keadaan dapur anda. tak baik taw kalau bagi org makan dengan keadaan dapur dan makanan yang tak hygiene, tak bersih...dose wo...berkat ke duit yg korang dapat kalau bagi makanan yg tak elok kat org? 
(cuba mengelak dari makan luar)
BANGKAI tikus dijumpai dalam kuali di sebuah premis yang diperiksa di Klang.
BANGKAI tikus dijumpai dalam kuali di sebuah premis yang diperiksa di Klang
KLANG: Bangkai tikus dalam kuali. Mungkin sukar dipercayai tetapi itulah yang dilihat dalam satu operasi penutupan premis makanan dan penguatkuasaan dinamakan ‘Ops Bersih 3' yang diadakan di sekitar bandar diraja ini, baru-baru ini. 

Pemilik sebuah restoran mendakwa kuali itu tidak lagi digunakan tetapi alasan terbabit gagal melepaskan dirinya daripada dikenakan tindakan tegas bahagian penguat kuasa Majlis Perbandaran Klang (MPK).
Sentral yang mengikuti operasi bersama Pusat Kesihatan Daerah (PKD) Klang diketuai Pemangku Timbalan Pengarah Kesihatan MPK, Amran Jali mendapati kebanyakan premis yang digempur pasukan penguat kuasa itu kotor dan berbau meloyakan.

Dalam operasi bulanan itu, pasukan berkenaan turut menemui mi goreng yang sudah basi disimpan di bawah rak makanan dan boleh memudaratkan kesihatan jika ia dipanaskan dan dihidangkan semula kepada pelanggan. (tu yg sedap sgt tu!)

Bagaimanapun, kebanyakan pelanggan terus menjamu selera di restoran terbabit seperti langsung tidak mengendahkan operasi yang sedang dijalankan. 

Amran berkata, lapan premis yang diperiksa gagal mempamerkan tahap kebersihan sepatutnya di samping melakukan pelbagai kesalahan lain seperti tidak melabel jenis makanan dan pekerja memakai selipar. 

"Kami sudah mengenal pasti kawasan ini sebelum mengadakan operasi. Kebanyakan restoran yang diperiksa didapati gagal menepati piawaian kebersihan seperti ditetapkan, antaranya tong sampah tidak ditutup dan lantai kotor. 
"Malah, kami turut menjumpai bangkai tikus, najis tikus dan lipas di beberapa premis," katanya sambil menambah semua premis itu diarah ditutup untuk tempoh dua minggu bagi mereka membersihkan premis masing-masing. 

Pemilik premis boleh beroperasi kembali jika MPK dan PKD Klang berpuas hati dengan tindakan yang mereka ambil daripada aspek kebersihan tetapi jika gagal, kes mereka akan dibawa ke mahkamah. 

Tindakan itu diambil mengikut Seksyen 11, Akta Makanan 1983. 
Bulan lalu, sebanyak 12 premis restoran diarahkan tutup dalam Ops Bersih 2 yang diadakan di sekitar kawasan Bukit Tinggi. 

3 comments:

Mrs Hakim said...

biasalah tu..peniaga nak u ntung je...aspek kebersihan tak ambik kire...leh muntah berdarah gini...hehehehehhe...

yana said...

tula pasal mrs hakim...nak duit je..tp tak reti2 nak jaga kebersihan n kesihatan...ape la diorang ni..tak blaja sivik gamaknya...haha

Farah Alina said...

eee yeekk..gelinyee

awek2 canteq, abang2 ensem...Meh Tinggalkan Jejak Blog eaaa..senang i nak follow u oll..