KLIK DI SINI!

Friday

Kesan Raya Melampau

Raya ni sapa yang sakit perot angkat mouse!!!!! ahaks...komprem ramai kan? family yana je dah ramai saket perot sampai berebot rebot nak gune bilik ayor..haish..tula aktiviti sampingan di hari ghayer....hahaha....
kalo tak ehem2 tu maknanya tak raya la...mana taknya..sume makanan kat atas meja tu kalo boleh nak balun sume kan...meragam la perot kite kan...

org ckp jgn makan byk sgt tyme raya ni..tp walau kite makan sket pun yana rasa kompem sakit pewot lah...huhu...sabar ye sabar...tp skrg dah takde kot..sume dah sihat2 kan? tak tahula kalo2 korang ada yang duk balun lagi makanan2 yang buleh menjurus kpd kesakitan keperutan..uhuhu...rendang daging ayam, rendang daging rusa, serunding, nasi impit, lemang, ketupat..wow! marbelles! 

ha! sape yg berat badan dia naik waktu raya nie? ade punye ni...*tak baik tipu taww* huhu..ok2, ngaku nie...yana la antara orgnye ...huhu...naik 3 kilo tu....kembali ke berat asal...ape kes?? takde kes pon..biasela tu..pose2 kan mana ada makan sgt..berbuka pun ala kadar je..nah kau! bila raya makan byk....naik ler....ahaks...

menurut kajian la kan....masa bulan puasa....berat badan seseorang tu menurun sebanyak 1.5 kg hingga 3 kg. tetapi, 80% kembali ke berat badan asal semasa bulan Syawal. hakikatnya, amalan berpuasa boleh diteruskan dengan mengamalkan puasa sunat Syawal bagi mengawal nafsu makan dengan syarat tidak keterlaluan  semasa berbuka...(puasa sunat Syawal 6 hari je kak...tak sama mcm puasa ramadhan...)...sepatutnya pemakanan perlu dikawal supaya tidak keterlaluan..betol tak kawan2?? hehehe....



ni hamper Hari Raya....dlm ni ada makanan...mkn 1 hamper 1 hari? amacam? ada okay?

4 comments:

Mario said...

betul betul...raya setahun sekali...errr...berat naik tiap2 bulan...ekeke

yana said...

hehehe...berat naik tiap2 bulan,turun sebulan je...ahaks!

shark said...

kalu x abis hamper tu kasi saya:)

yana said...

nak ek? meh jemput dtg umah..hihi

awek2 canteq, abang2 ensem...Meh Tinggalkan Jejak Blog eaaa..senang i nak follow u oll..