KLIK DI SINI!

Wednesday

tips nak kurus





1)jangan makan banyak
   -kata nak kuruss...??kalo makan banyak...every hour u oll asyik makan je..mcm mana nak kurus atau kurangkan berat badan...ish2...takpe2, kalo nak kurus mmg la buleh makan but u oll kene makan sikit2 k..amek nasi tu jangan la sampai 3 pinggan yer... ;p

2)kawal makan
   -kite kene pandai kawal makan kita...erm..mcm mana ek..?? erm..kalo mcm sy la kan...arini belasah sume segala bagai yang ada kat atas meja makan tu..tak tahulah knape...maybe dah tergoda ngn makanan yg sodap2 mama masak tu..then..tetibe rasa menyesal...(pasal mkn byk sampai perut kembung mengalahkan abang roi)...pastu..esok2 tu tetibe diet kannn.. bila dah agak2 rasa dah stabil barulah makan balik...(ish2..nak makan pun susah kan)

3)bersenam
   -bersenamlah walau sekejap...senaman leh wat kat mana2 pun..kat uni, kat kolej, kat bilik, kat opis...naik tangga..jangan asyik nak naik lif jer..huhu..sebab..naik tangga leh bakar lemak u...kalo jantung berdegup kencang...mmg gerenti kalori leh terbakar...hurm..kita sume tahu senaman minima dilakukan selama 20 minit setiap 3 kali seminggu..mmg bukan sng kalo kita tak biasa nak mulakan senaman..tkpe..pelan2 kayuh...mybe permulaan nya kita ambil lebih kurang 15 atau 20 minit..then bila stamina dah stabil, leh lah teruskan ke 30 minit ke 45 minit ke...di samping itu, rajen2 lah bersukan seperti main tenis,badminton or berenang..ajak la rakan-rakan atau kaum keluarga untuk bersenam ersama-sama u oll...

4)jgn lupa amek sarapan pagi
   -sarapan pagi boleh meningkatkan metabolisme badan kita...contoh sarapan pagi yang baik adalah dengan mengamalkan sarapan bijirin...mcm oat..



5)kurangkan makan malam
   -makan malam kene awal...jangan lah kul 10 mlm 11 mlm baru nak makan malam... ;p

6)ambil makanan yang seimbang
   -makanan yang kita ambil seharusnya lengkap dengan pelbagai nutrisi.pelbagaikan makanan kita seperti memakan buah, sayur, nasi...setiap makanan mempunyai khasiat yang berbeza-beza seperti karbohidrat, protein, zat besi dan kalsium..tidak ada satu makanan pun yang lengkap dengan setipa nutrisi yang diperlukan dalam badan kita..



7)kurangkan makan di luar
   -banyakkan memasak sendiri di rumah...sebabnya kalau kita masak sendiri, kita leh tahu berapa banyak garam, gula yang kita masukkan dalam makanan kita..kalo kat luar tu...kita tak nampak berapa banyak kandungan bahan terkawal yang telah dimasukkan dalam food kita..;)
 
8)banyakkan minum air kosong
   -badan memerlukan banyak air..

9)pilih seseorang atau model untuk dijadikan perangsang untuk kurus
   -hihi..ini sebagai pendorong je kot....

10)pergi afrika...
     -haha..tetibe je pegi afrika..sengal..sebab kat sana kan ramai manusia yang kurus kering tak cukup makan...kompem!

                                                                           bye2 u oll!!

3 comments:

ZACK ENTRY said...

tips yang menarik..=)

Rina Salleh said...

info menarik! saya suka:)

yana said...

terima kasih kerana menyukai nya!

awek2 canteq, abang2 ensem...Meh Tinggalkan Jejak Blog eaaa..senang i nak follow u oll..