KLIK DI SINI!

Friday

10 MAKANAN PERLU ELAK

okayh...sekarang tetibe je nak bgtahu skit info tentang makanan..al maklumlah...student food science la katakan...mesti tertumpu pada makanan serba sedikitkan..hehehe...

alkisahnya macam ini..i ada tertengok kat satu video nie..sume tentang makanan yang kurang elok atau tidak elok untuk dimakan...yang duk ckp2 leter2 kat dlm video tu adalah perempuan saleh...omputih la kan...i'm not sure whether that info is true or not but in my opinion...buleh la dikatakan bernas lagi buleh dipercayai... 
ok.
ni i bagi turutan makanan yang dikatakan tidak baik untuk kesihatan badan kita... renung2 kan dan selamat menjamu selera..!!!!eh..tibe je!

 10: ikan keli
i'm not sure knape ikan keli tak baik tuk kite...sebab karsinogen ke..hurm..mari kita search kat google bersama sama k.

9:sup dalam tin
kenapa?? sebab tinggi kandungan garam,msg(monosodium glutamat) dan emak trans. dan aku rasa gak sebab mungkin tin tu kot..takut leh kuar bahan2 kimia dr dlm tin tu..huhu

8:bacon (daging ba_i asap)
dried fat and fried fat. yaakkk..mmg kami umat Islam tak makan pownggg....

7: burger
hok aloh..mmg tak baik pun ini makanan...banyak lemak...sume ada la...tp kite mmg tak lari dr makan burger ni..kat tepi jalan ada..mcd ada..burger king ada..kfc ada...manala org malaysia kita ni tak obes... nak haramkan?? oh tidak sama sekali...kempunan burger karang rakyat malaysia nih.uhuk!


6: kek komersil
sebab...kek mcm ni banyak lemak,lemak trans pun tinggi, gula banyak dan juga sangat tinggi dengan kalori...nak bakar kalori korang ingat senang ker ha?? ish3...


5. cip kentang
ketagihan..tinggi lemak dan garam menyebabkan korang ingin makan lagi..tp betolla..bila kita dah gigit satu..nak lagi 3...dah makan 3..nak lagi satu bungkus....addict diwatnya...

4. frankfurter dan hotdog 
nitrates dan nitrite bersifat karsinogen.tau tak nitrat tu apa? nitrit tu apa? kalo tak tahu..google2 la ek..karsinogen tu bahaya..ia boleh membawa kepada kanser...so..kurang2kanlah makan makanan seperti no 4 ni ok...


3. kentang goreng
tinggi lemak dan garam menyebabkan korang ingin makan lagi..tp betolla..bila kita dah gigit satu..nak lagi 3...dah makan 3..nak lagi satu bungkus....addict diwatnya..

2. donut 
korang makan satu sahaja sudah 300 kalori, kenalah lari 3km semula..hahaha

1. apa dia ???? 
hahahaha.....minuman bertin..
korang pun tahu kan..air tin ni banyak gula...buleh kencing manis tau kalau korang minum selalu...so..avoidlah kalo buleh dr minum air tin ni k...sekian..tq~~~

3 comments:

ZACK ENTRY said...

semua makanan feveret..hehe

khaira said...

ala...semua ni kita suka mamum...camner???

yana said...

betol2...ini sume makanan feveret umat2 di dunia ini..takpe2...kite makan je..tp jgn overdose ye... ;)

awek2 canteq, abang2 ensem...Meh Tinggalkan Jejak Blog eaaa..senang i nak follow u oll..